Anduze Jazz Dance Camp July 2022

Here is my little speech that my lovely friends Stephen and Émile (aka Miles) agreed to share for me. It’s a pity I wasn’t there. But hey, next time.

Hello everyone!

Sorry not to be with you all at the 1st Anduze Jazz Dance Camp.  Thank you Leti and Fer for asking me to be a part of the organisation.  And thank you Stephen and Emile for agreeing to share these words with you.

When Leti and Fer approached me,  I was surprised but also excited at the prospect of supporting a project that mirrored much of the work I had previously accomplished. After much conversation, we decided how we would move forward in the relationship, and I’m delighted to be Godmother of this festival

My jazz journey is intimately linked to the scene in France. From my first impromptu workshop in Lyon in 1995, where I filled in for a delayed teacher. To my first international workshop in Toulouse later that year. To working at festivals Laroquebrou, Jazz Aux Sources. And Jazz à Vienne – where Franck Balbin and I, negotiated with the director of the festival, Jean Paul Bouteiller, to erect a dance floor in the amphitheatre in front of the stage, so that people could dance to the famous Lincoln Centre Jazz Orchestra.  I mean, you can’t have a band like that in town and not be able to swing out to it.  We told everybody to be there. Lindy hoppers came from all over France and even the UK. And yes, we killed it!!! 

15 years later, my French adventures came full circle when I became artistic director of Rhythm Tap N’ Swing back in Lyon. So here I am again, but now in the role of Godmother. As all you godparents out there know, it comes with a bit of responsibility. Cos sometimes you have to hold the baby!

It is a real privilege to be part of this next generation of dancers and musicians who are bringing the jazz forward. Whilst this is so, it’s actually how things are meant to be. I accepted to be godmother on the grounds that they follow the values of african culture since jazz culture stems from african culture.

J’ai accepté d’être marraine au motif qu’ils suivent les valeurs de la culture africaine puisque la culture jazz est issue de la culture africaine. Pour que le jazz maintienne son intégrité, il faut le faire.

La façon dont on interagit avec le jazz doit rester richement africaine. Les cultures africaines célèbrent les espaces multigénérationnels : les jeunes apprennent des anciens, les anciens apprennent des jeunes. Les anciens avec leur sagesse, les jeunes avec leur énergie.  Les cultures africaines valorisent le patrimoine et l’héritage.  Le jazz est une expérience intergénérationnelle, multigénérationnelle et multidisciplinaire. Le jazz est un produit et un sous-produit de siècles de contes et de traditions.

En respectant les peuples africains et leurs cultures, vous respectez également la culture du jazz. La façon d’apprendre le jazz est de cet perspective. Dans cette idee, je vous encouragerais, une fois le festival terminé, à aller chercher d’autres masters.  Ne pas simplement rentrer chez vous et travailler les pas que vous avez appris au stage (ce qui est une bonne idée quand meme pour progresser), ou classer vos vidéos que vous avez filmées, ou aller sur internet et cyber-stalker ton professeur préféré! Mais aussi de réfléchir sur les leçons, les histoires, les anecdotes racontés en classe.

Allez chercher des personnes qui se sont assis aux pieds des anciens, qui l’ont fait avant eux, et qui eux même ont fait de même avec ceux qui les ont précédés. Pour des exemples, vous avez Roxane Butterfly qui a un stage à Paris le week-end prochain, si vous pouvez, il faut vraiment y aller.  Il y a Franck Balbin, allez voir son travail.  Il y a Bernard Swing qui par sa passion pour tout ce qui est jazz est à la base de la scène Lindy Hop française. Emile Ahlijah, qui a fait le premier swing exchange en Afrique. Je vous encourage à trouver ces gens, à apprendre d’eux, tout ce qu’ils ont à offrir.

Merci

Alors, je vous souhaite un bon stage, un bon festival et surtout un bon weekend et, pour reprendre les mots de Norma Miller « Keep on Swingin’ »

A très bientot 

Angela

http://www.paypal.me/cookiesjam

Leave a comment